سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه خبری نشر نیوز


اولین ماشین چاپ توسط چارلز بابیچ در قرن نوزدهم اختراع شد. با این حال وجود چنین وسیله ای تا سال 2000 چندان شناخته شده نبود. در سال 1968، اولین چاپگر الکترونیکی EP-101 توسط یک شرکت ژاپنی اختراع شد.

چاپگرها، مانند تمام فناوری ها، در حال تکامل هستند. در مراحل اولیه تکامل، چاپگرهای ماتریس نقطه ای ظاهر شدند که متن و گرافیک را با هم ترکیب می کردند و خروجی با کیفیت پایین را به کاربر ارائه می کردند.

بعدها پلاترها به بازار آمدند که پیشرفت بزرگی برای نقشه کشان بود. HP اولین شرکتی بود که چاپگر لیزری را به بازار عرضه کرد. ورود پرینترهای لیزری به بازار انقلابی در نشر رومیزی بود.

امروزه بسیاری از چاپگرها می توانند عکس های شما را با کیفیتی که می خواهید چاپ کنند. دلیل این نوع این است که DPI چاپگرهای جدید بسیار بالا است. DPI تعداد نقاط قابل چاپ در هر اینچ از یک تصویر است. بیشتر و بهتر.

چاپگر چیست؟

چاپگر یک دستگاه خروجی سخت افزاری جانبی است. اصل چاپگر تبدیل یک سند دیجیتال به یک سند فیزیکی است. حال این سند می تواند متن، تصویر یا هر دو متن و تصویر باشد. برای چاپ یک سند، به سادگی سند را باز کنید، گزینه چاپ را از منوی File انتخاب کنید.

پرینترهای سه بعدی و دو بعدی هم داریم. چاپگرهای سه بعدی برای ایجاد اشیاء فیزیکی سه بعدی استفاده می شوند. چاپگرهای دو بعدی مشابه چاپگرهای متن و عکس هستند.

نوع چاپگر

اگرچه در حال حاضر بیش از دو نوع پرینتر وجود دارد، اما به دلیل اینکه هدف ما در این مقاله معرفی پرینترها به شماست، انواع دیگر پرینترها را نیز معرفی می کنیم.

چاپگر جوهر افشان

پرینتر لیزری

پرینترهای سه بعدی

چاپگرهای LED

چاپگرهای جوهر جامد

چاپگرهای ماتریسی یا نقطه ای

چاپگرهای همه کاره یا چند منظوره

چاپگر حرارتی

توطئه

چاپگر جوهرافشان

در مقاله پرینتر جوهرافشان چیست، توضیحات مفصلی در مورد این دسته از چاپگرها ارائه کرده ایم. اما برای تکمیل این مقاله، در اینجا خلاصه ای از جزئیات این چاپگرها را برای شما آورده ایم.

پرینترهای جوهرافشان دسته محبوبی از چاپگرها در بین کاربران هستند. روش کار این چاپگرها به این صورت است که حروف را با ریختن جوهر روی کاغذ چاپ می کند. چاپگر جوهر افشان دارای یک ورق کاغذ، یک کارتریج جوهر و یک سر چاپ است.

کارتریج، منبع رنگ چاپگر. جوهر در کارتریج ذخیره می شود. برای چاپ اسناد رنگی، جوهر موجود در کارتریج آبی، قرمز، زرد، سیاه و سفید است.

این نوع چاپگرها قادر به تولید تصاویر باکیفیت با رنگ های روشن هستند. پرینترهای جوهرافشان نیز نسبت به سایر چاپگرها ارزانتر و آسانتر هستند. به یاد داشته باشید که چاپگرهای جوهرافشان در چاپ عکس بسیار بهتر از چاپگرهای دیگر هستند.

پرینتر لیزری

چاپگرهای لیزری اولین بار در سال 1971 معرفی شدند. این چاپگرها از فناوری لیزری یا ضربه ای برای چاپ اسناد دیجیتال استفاده می کنند. هنگامی که یک سند دیجیتال به چاپگر داده می شود، یک پرتو لیزر سند را با کمک بارهای الکتریکی روی یک درام با پوشش سلنیوم می کشد. هنگامی که درام بارگیری می شود، تونر (که حاوی پودر جوهر خشک است) خارج می شود. این تصویر بارگذاری شده روی درام را با درام جوهر ترکیب می کند. سپس تصویر با حرارت و فشار روی کاغذ چاپ می شود. پس از چاپ، تونر اضافی جمع می شود و بار الکتریکی آزاد می شود.

اکثر پرینترهای لیزری تک رنگ هستند. اگر تک رنگ نباشند، بسیار گران هستند.

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، تفاوت بین چاپگرهای جوهر افشان و لیزری این است که جوهر چاپگر لیزری خشک است، در حالی که جوهر چاپگر جوهر افشان مایع است. یک چاپگر جوهر افشان حدود ده برابر پرینتر لیزری گرانتر است و هنگام خرید آن هزینه بیشتری دارد، زیرا جوهر باید مرتباً تعویض شود.

اگر کاغذ خیس باشد، جوهر چاپگر سند را قطع می کند. اما پرینتر لیزری به خوبی چاپ می کند. چاپگر جوهر افشان در چاپ اسناد خیلی خوب نیست، در حالی که چاپگر لیزری می تواند اسناد را به خوبی چاپ کند.

مزایای پرینتر لیزری:

این نوع چاپگر ظرفیت کاغذ بیشتری دارد.

قیمت آنها از چاپگرهای جوهرافشان کمتر است.

آنها قادر به چاپ سریع اسناد هستند.

موثرتر است.

Ububi beprinta yelaser:

پرینتر لیزری برای گرم شدن به زمان نیاز دارد.

پرینترهای لیزری بزرگ هستند زیرا به فناوری لیزر و فیلم نیاز دارند.

نیاز به ولتاژ بالا منجر به انتشار کربن کم می شود.

پرینتر سه بعدی

چاپگر سه بعدی یکی از بزرگترین پیشرفت ها در تاریخ فناوری چاپ است که توسط چاک هال در سال 1984 اختراع شد. این چاپگر اشیاء و ابزارهای سه بعدی را با استفاده از رزین با کیفیت بالا تولید می کند. این چاپگر از موادی مانند پلاستیک، پلیمر، آلیاژهای فلزی و یا حتی مواد غذایی استفاده می کند.

استفاده از پرینتر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی را می توان در بسیاری از زمینه ها از جمله باستان شناسی، مهندسی فضا، سیستم های اطلاعاتی، دندانپزشکی و بیوتکنولوژی استفاده کرد. به عنوان مثال، باستان شناسان می توانند از چاپگرهای سه بعدی برای بازسازی اشیای گمشده استفاده کنند.

مزایای پرینترهای سه بعدی

مزیت اصلی پرینترهای سه بعدی این است که به کاربران اجازه می دهند اشیاء را به صورت سه بعدی چاپ کنند.

او این توانایی را دارد که آن را به خوبی سازماندهی کند.

دسترسی به آن آسان و ارزان است.

اسناد را با کیفیت بهتر چاپ می کند.

شکل ها و هندسه های نامحدودی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

معایب پرینترهای سه بعدی

هزینه اولیه و رزین این چاپگرها بالاست.

یک فناوری در حال توسعه است

انرژی زیادی مصرف می کند.

موادی که او استفاده می کند در بازار موجود نیست.

سرعت حرکت کمی کند است.

چاپگر LED

پرینترهای LED مشابه پرینترهای لیزری هستند. از سیستم درام، جوهر و فیوزر برای چاپ اسناد سیاه یا رنگی استفاده می کند. این نوع چاپگرها بدون ضربه هستند، اما به جای استفاده از لیزر در هد چاپ، از دیود ساطع نور استفاده می کنند. این چاپگرها توسط سازنده OKI در سال 1989 اختراع شدند.

بین چاپگر لیزری و چاپگر LED تفاوت وجود دارد. چاپگرهای LED از یک نوار LED برای ایجاد یک شارژ ثابت استفاده می کنند که جوهر موجود در درام چاپ را جذب می کند. از طرف دیگر پرینترهای لیزری از لیزر و آینه استفاده می کنند. با این حال، چاپگرهای LED نسبت به چاپگرهای جوهرافشان و لیزری محبوبیت کمتری دارند.

مزایای چاپگرهای LED

فرآیند تولید پرینترهای LED نسبت به پرینترهای لیزری هزینه کمتری دارد.

این نوع چاپگرها اغلب دارای گارانتی رایگان هستند.

این چاپگرها قابلیت چاپ روی کاغذ ضخیم را دارند.

چاپگر جوهرافشان

چاپگرهای جوهر جامد در دسته پرینترهای لیزری قرار می گیرند. این چاپگر برای صرفه جویی در هزینه طراحی شده است. این چاپگر از فناوری جوهر منحصر به فردی استفاده می کند که قبل از استفاده ذوب می شود. چاپگرهای جوهر افشان جوهر را مستقیماً روی کاغذ می پاشند. اما چاپگرهای جوهر جامد با پخش جوهر روی یک درام چاپ می کنند.

مزایای چاپگرهای جوهر جامد

کیفیت چاپ چاپگر جوهر جامد خوب است.

می توان آن را روی پاکت کاغذی، کاغذ بازیافتی، شفافیت و مقوا چاپ کرد.

کار با چاپگرهای جوهر جامد آسان است. جوهر موجود در این چاپگر از روغن های گیاهی غیر سمی ساخته شده است و زمانی که در دست بگیرید ذوب نمی شود.

بر خلاف پرینترهای لیزری یا جوهرافشان، جوهر این چاپگر نشتی ندارد.

این نوع چاپگرها می توانند اسناد را به سرعت چاپ کنند و می توانند تا 30 صفحه در دقیقه چاپ کنند.

افزودن جوهر به یک چاپگر حالت جامد آسان است.

در مقایسه با پرینترهای لیزری رنگی، فضای کمتری را اشغال می کند.

این چاپگر و قطعات آن کارتریج تونر رنگی و پرینترهای لیزری رنگی با قیمت مناسب می باشد.

معایب چاپگرهای جوهر جامد

این چاپگرها ممکن است پس از مدتی کارکرد داغ شوند. به همین دلیل باید برای مدتی آن را خاموش کنید.

آنها به اشعه ماوراء بنفش حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است کیفیت خود را به مرور زمان از دست بدهند.

این پرینترها از پرینترهای لیزری قدرتمندتر هستند و اغلب برای چاپ با کیفیت بالا استفاده می شوند.

اگر در وسط ضربه خاموش شوند، مدتی طول می کشد تا دوباره گرم شود.

چاپگر نقطه ای

یکی از دستگاه های دیگری که در این مقاله قابل ذکر است چاپگر ماتریس نقطه ای است که توسط IBM در سال 1957 معرفی شد. همچنین در سال 1970، Centronics اولین چاپگر ماتریس نقطه ای ضربه ای را ایجاد کرد.

این چاپگر از یک هد چاپ برای رساندن جوهر به یک نوار استفاده می کند و هزاران نقطه ریز را برای شکل دادن به تصاویر یا متن ایجاد می کند. در حال حاضر این چاپگرها به دلیل سرعت چاپ پایین تر و کیفیت پایین تر تصاویر تولید شده، کمتر از چاپگرهای لیزری و جوهرافشان استفاده می شوند. با این حال، شرکت‌های ماتریس نقطه‌ای همچنان در برخی صنایع مانند شرکت‌های تحویل بسته و فروشگاه‌های قطعات خودرو استفاده می‌شوند.

از چاپگر ماتریس نقطه ای استفاده کنید

چاپگرهای ماتریس نقطه ای در مقایسه با اکثر چاپگرها ارزان تر هستند و هنوز در بازار موجود هستند.

بر خلاف چاپگرهای غیر حساس، می تواند نسخه هایی از نسخه های ویژه را چاپ کند.

هزینه چاپ این پرینترها نسبت به سایر چاپگرها ارزانتر است.

به علاوه هزینه نگهداری این پرینترها نسبت به سایر چاپگرها کمتر است.

معایب پرینترهای ماتریس نقطه ای

سرعت چاپگر ماتریس نقطه ای یا ماتریس نقطه ای کمتر از چاپگر بدون ضربه است و خروجی آن چندان واضح نیست.

با برخورد سوزن ها به لبه کاغذ، صدای بلندی ایجاد کرد.

چاپ از این چاپگرها ممکن است زمان بر باشد زیرا باید کاغذ را به روش خاصی وارد چاپگر کنید.

چاپگر چند کاره

چاپگر چندکاره یک دستگاه سخت افزاری است که می تواند کارهای مختلفی مانند چاپ، اسکن، فکس و کپی را انجام دهد. به آن چاپگر همه کاره نیز می گویند. چاپگرهای چند منظوره برای ادارات و مشاغل بسیار مناسب هستند زیرا باعث صرفه جویی در هزینه می شوند. این شرکت می تواند به جای خرید اسکنر، دستگاه فکس، دستگاه کپی و چاپگر، یک چاپگر چند کاره خریداری کند. اگرچه اتصال چاپگر به کامپیوتر با استفاده از سیم یا اتصال بی سیم ضروری است، اما گاهی اوقات می توان آنها را به عنوان دستگاه کپی مستقل با کنترل پنل خود کنترل کرد.

مزیت - فایده - سود - منفعت

چاپگرهای همه کاره می توانند در قیمت اولیه صرفه جویی کنند.

این نوع چاپگرها به دلیل صرفه جویی در فضا برای منازل و ادارات مفید هستند. یافتن فضایی برای فکس، چاپگر و اسکنر می‌تواند دشوار باشد، اما یک چاپگر چند منظوره که فضای محدودی را اشغال می‌کند، می‌تواند کاری بیش از چاپ، فکس و اسکن انجام دهد.

یکی از بهترین مزایای چاپگر همه کاره عملکرد سریعتر آن در مقایسه با پرینترهای لیزری یا چاپگرهای دیگر است.

علاوه بر این، برخی از چاپگرهای چند منظوره می توانند اسناد چاپ شده، فکس، تصاویر اسکن شده و کپی را به طور همزمان ارسال کنند.

علاوه بر این، این پرینترها برای تامین برق کل راه اندازی تنها به یک کابل نیاز دارند که باعث کاهش بهم ریختگی سیم های برق و کاهش برق مورد نیاز دستگاه می شود.

بنابراین پرینتر چند کاره در مقایسه با سایر چاپگرها برق کمتری مصرف می کند.

معایب

هزینه خرید چاپگر چند منظوره آوافرهنگ بالاست.

هزینه نگهداری آن نیز بالا است زیرا مصرف جوهر نسبت به سایر چاپگرها بیشتر است.

تمام کارهای دیگر مانند دستگاه های فتوکپی، فتوکپی و چاپگرها از جوهر استفاده می کنند که باعث می شود جوهر سریعتر تمام شود.

کارها به صورت متوالی انجام می شوند که سرعت کار را کاهش می دهد.

هنگامی که چاپگر چند کاره از کار بیفتد یا از کار بیفتد، کل دستگاه غیر قابل استفاده می شود. این بدان معناست که دیگر دستگاه کپی، اسکنر یا دستگاه کپی ندارید.

چاپگر حرارتی

چاپگر حرارتی توسط جک کیلبی اختراع شد که به چاپگر الکتروترمال، چاپگر انتقال حرارتی معروف است. در این چاپگرها از یک قلم گرم شده برای ایجاد تصویر روی کاغذ استفاده می شود. این نوع چاپگرها به طور گسترده در بانکداری، حمل و نقل هوایی، فروشگاه های مواد غذایی، سرگرمی، خرده فروشی، مراقبت های بهداشتی، دستگاه های فکس و ماشین حساب استفاده می شود. ارزان هستند و به سرعت قابل چاپ هستند.

این فناوری برای کارهای سازمانی خوب است زیرا ایمن و آسان است. کارمندان می توانند بدون وقفه کار کنند زیرا نیازی به تعویض کارتریج یا روبان در این چاپگر نیست.

مزایای پرینتر خانگی حرارتی

یکی از مزیت های اصلی پرینترهای حرارتی عدم نیاز به جوهر یا کارتریج است.

استفاده از این نوع چاپگرها به دلیل داشتن دکمه های کمتر بسیار آسان است.

صدایی نمی آید.

آنها در چندین مدل و اندازه موجود هستند.

در مقایسه با سایر چاپگرها، در چاپ تک رنگ سریعتر و کارآمدتر است.

معایب پرینترهای حرارتی

عموماً چاپگرهای حرارتی چاپگرهای رنگی و چاپگرهای استاندارد تولید نمی کنند.

در حین چاپ، حرارت زیاد ممکن است به هد چاپ آسیب برساند. در نتیجه، اگر هد چاپ خراب شود، باید هزینه تعمیر را بپردازید یا هزینه تعمیر جدید را بپردازید.

خط داستان

پلاتر یک دستگاه سخت افزاری یا چاپگر است که اولین بار توسط رمینگتون رند در سال 1953 اختراع شد. این دستگاه برای چاپ گرافیکی طراحی شده است و به جای جوهر با استفاده از خودکار، مداد، نشانگر یا سایر ابزارهای نوشتاری خطوط پیوسته را ترسیم می کند.

Kater به طور گسترده برای چاپ شماتیک و سایر کاربردهای مشابه استفاده می شود. در زیر انواع مختلف پلاترها آورده شده است:

درامر

پلاتر تخت

پلاتر الکترواستاتیک

جوهر افشان

پلاتر اشنایدر

مزایای طراح

پلاتر می تواند روی صفحات بزرگ حدود 2 فوت یا بیشتر با کیفیت خوب کار کند.

این می تواند بر روی فویل، فولاد، پلاستیک، آلومینیوم، تخته سه لا و هر صفحه تخت چاپ کند.

این قابلیت را دارد که تمام اشکال و الگوها را روی دیسک ذخیره کند. از این رو نیازی به بارگذاری هیچ سندی چند بار نیست.

می تواند هزاران بار الگوها را بدون تخریب ترسیم کند.

نقاط ضعف برنامه ریزان

اندازه پلاتر بسیار بزرگتر از چاپگرهای سنتی است.

پلاترها در مقایسه با چاپگرهای سنتی گران تر هستند.